Saturday 13 April 2013

Bila sendiri...inilah yang kufikirkan

Bila sendiri, aku sememangnya teringatkan arwah. Rasa terkilan pun amat kurasai. Aku terkilan kerana pada akhir2 usia arwah aku kerap menjauhkan diri, aku banyak memendam rasa, aku kerap menyibukkan diri drpd bergurau senda dgn arwah, aku kerap menghabiskan masa dgn anak, aku membiarkan arwah byk bersendiri untuk menyiapkan kerjanya, aku membiarkan arwah study hingga malam, terkadang dia akan tidur sendiri di bawah, tanpa kusedari kerana katanya penat study...walaupun ada rasa dlm hati, pasti arwah sedang berchatting malam2 dgn aweknya, tapi aku biarkan sahaja... Makan pakai arwah pun tidak dapat kusediakan...terutama apabila dapur dan rumah sedang direnovate...baju pun biasanya arwah akan gosok sendiri. Pernah arwah memintaku memicitnya, aku memicitnya tetapi sekejap saja ...bila arwah marah2 dan kata dia tak rasa, aku pun merajuk...arwah pula tak pernahlah cuba memujuk...itulah yang aku rasa terkilan juga... Aku pasti kalau dengan aweknya pasti arwah akan cepat2 pujuk. Tapi denganku takdenyela arwah nak pujuk,biasanya akulah sendiri akan merawat hatiku sendiri... Apepun bayak perkara yg aku rasa terkilan. Kenapalah tidak aku letepikan perasaan rajukku drpd meresapi diri. kenapalah aku tidak sediakan saja makan pakai arwah, sebagaimana sebelum2 ini... kenapalah aku tidak luahkan saja perasaan sebenar aku, bila cinta arwah berpaling arah. kenapalah tidak aku bertanya betul2 kemana arwah pergi semasa outstation itu... kenapalah tidak aku layan dan bergurau senda dgn arwah spt biasa... kenapalah aku tidak ikut bila arwah pergi berbelanja glosary. kenapalah tidak aku halang arwah drpd pergi outstation sedangkan masa tu hatiku dah ada rasa lain macam. Terkadang aku menilai diri. Layakkah aku dikategori sebagai isteri yang baik dan solehah? Selama lebih belasan tahun, kuraskan yang aku ada ciri2 itu...namun dlm setahun semuanya iti hampir musnah bila masa dabn membaraskan.Rasanya tidak...namun ku juga takut api neraka, oleh itu aku kerap meminta a mpun

No comments:

Post a Comment