Saturday 27 April 2013

Redha Mu ku pinta

dah lama tak tulis ape2 di sini. minggu lepas tiba2 kena balik kg sebab tok meninggal. memang dah lama sangat tok terbaring sakit. sebelum arwah suamiku meninggal, memang tok mak yang jaga. kesian juga mak. tapi bila aku dah keseorangan mak datang dan temankan aku...hinggalah habis iddah. masa itulah tok dijaga oleh makcikku yang sememangnya tinggal bersama tok semasa hidupnya. alhamdulillah tok pergi dengan tenang. walaupun tak sempat menatap kali terakhir, kudoakan tok berada bersama2 kalangan orang yang beriman. sebagai tok imam, tok sememangnya disegani ramai. namun usianya amat panjang menjangkau seratus tahun dan bila tok sakit, macam2 kata yang tak sedap didengar. apepun aku anggap itu semua dugaan dan ujian tok sebelum pergi meninggalkan kami semua. apepun dalam usianya yang lanjut itu, tok masih kuat ingatannya. Bila sampai waktu solat, toklah yang mengejutkan kami. hinggalah beberapa bulan ini, ingatan tok mula terganggu. dia sempat meminta maaf dengan semua. Emm...dalam pada itu, aku kerap terfikir...bagaimanakah pengakhiran aku. Sudah ramai orang terdekat denganku yang pergi. Walaupun mereka semuanya adalah insan terbaik pada pandanganku, namun perginya mereka tak sama...ada yang tiba2...ada yang sakit sekejap namun tak sempat berkata apa2...ada yang sakit terlantar lama, hingga menimbulkan fitnah. entahla. itu semua kerja tuhan. Allah yang menentukan bila dan masa mereka pergi. Namun harapan dan doaku biarlah perginya aku nanti dalam keadaan yang husnul khatimah, tidak di dalam keaiban, sempat menebus segala dosa2, sempat meminta maaf serta melafaz syahadah, tidak terlalu seksa berdepan dengan sakarat. Semoga aku diampunkan dan dipermudahkan. Sesungguhnya aku banyak dosa. Banyak salah. Ampunilah aku Ya Allah.

No comments:

Post a Comment